Jak posílit imunitu

aneb několik rad, které mají smysl

21. 03. 2020 | Alex

V tomto náročném období je důležité víc než kdy jindy, a Vy jistě víte, že to doporučuju obecně, starat se o svůj imunitní systém. Aneb jak posílit imunitu. 

Já své dětství strávila v čekárně u imunologa a dodnes z toho mám nehezké vzpomínky. Moje imunita jako dítě byla opravdu tristní a vlastně neexistující. Neustále jsem vlastně jen přecházela z jedné nemoci ladně do druhé a tak se to se mnou táhlo. V dospělosti jsem postupně přišla na to, že si s imunitou můžu pracovat podle libosti a že mám velkou sílu v tom, jaké volby dělám každý den.

Teď v době tzv. koronavirové, je určitě velmi důležité kultivovat svůj imunitní systém a pomáhat mu. Co mu zaručeně nepomáhá je panika a strach. Takže to je první věc, vyhněme se tomu, že budeme podléhat náhlým a velkým emocím. Náš imunitní systém se teď potřebuje cítit jako v bavlnce. A je to nádherná příležitost pro nás pro všechny přehodnotit to, co pro své zdraví děláme. Nikdy nebyla dokonalejší situace – myslím tím globální. Tento virus napadl bez rozdílu státy světa, bez rozdílu náboženství, rasy, etnicity nebo sexuální orientace. Všichni dostáváme prostor se zamyslet a zapracovat na svém imunitním systému. 

Co tedy můžeme v těchto dnech, kdy navíc pro mnoho z nás hlavním úkolem je zůstat doma, dělat?

Pojďme se na to společně podívat a já pevně věřím, že si každý z tohoto dlouhého výčtu možností, jak o sebe pečovat, vyberete několik bodů, které ihned zařadíte do svého dne. Tedy,  jak posílit imunitu?

1. SNIŽME HLADINU STRESU 

– zprávy čtěme v omezeném množství a z důvěryhodných zdrojů

– nalezněme aktivity, které nám do dne dodají smysl a rytmus

2. NEPROPADEJME PANICE 

– distancujme se od nedůvěryhodných zdrojů informací

– dýchejme

– buďme si vědomi přítomného okamžiku a z myšlenek vynechejme budoucnost co to jde

3. DOSTATEČNĚ SPĚME 

– každý den choďme spát ve stejnou dobu

– spěme alespoň 8 hodin, jedná se o základní předpoklad zdravého organismu

4. ZAŘAĎME DO JÍDELNÍČKU DOSTATEK VITAMÍNU C 

– kysané zelí, rakytník a podobné

– pokoušejme se získat vitamín C z přírodních zdrojů

5. NEZAPOMÍNEJME NA DOSTATEK VITAMÍNU D 

– vystavme své tělo denně slunci

– případně suplementujme vitamín D vhodným zdrojem

6. NEZAPOMÍNEJME NA DOSTATEK VITAMÍNU A 

– mrkev, mrkev, mrkev

7. STAREJME SE O SVŮJ STŘEVNÍ MIKROBIOM 

– zařaďme do jídelníčku víc probiotických potravin (kysané zelí, jogurty, kefíry, kombuchu)

8. VYŽIVUJME TĚLO VÝŽIVNÝM JÍDLEM 

– tělo vyživujme tak, aby buňky měly dostatek energie a ne aby byly nasyceny naše chutě

– zapomeňme na potraviny s takzvanými “prázdnými kaloriemi”

9. ZAŘAĎME DOSTATEK VLÁKNINY DO STRAVY 

– dostatek ovoce a zeleniny

10. DOPLŇUJME SELEN

– para ořech denně

11. DOPLŇUJME ZINEK 

– dýňová semínka, dýňový olej

12. DOPLŇUJME DOSTATEK HOŘČÍKU 

– využijme buď hořčíkového oleje nebo ještě ideálnější zdroj jsou kakaové boby

13. ZAŘAĎME MEDICINÁLNÍ HOUBY 

– můžeme používat reishi nebo třeba cordyceps

14. PRAVIDELNĚ MAŽME SVÉ TĚLO ROSTLINNÝMI OLEJI 

– probuďme k životu lymfatický systém

– vyživme pokožku

– uzemněme se v přítomném okamžiku a zklidňeme nervový systém

15. PROJEVUJME SI DOSTATEK LÁSKY NAVZÁJEM I SEBELÁSKY 

– pečujme o své blízké (třeba jim zavolejme)

– pečujme o sebe (třeba si dejte pleťovou masku)

16. UDRŽUJME SI POZITIVNÍ MYŠLENÍ 

– použijme afirmace

– usmívejme se na sebe

– pomáhejme si zklidňujícími bylinami či esenciálními oleji

17. PRAVIDELNĚ A DENNĚ SE HÝBEJME

– jóga nebo jiný pohyb by teď víc než kdy jindy měli být v našem denní programu

18. PRAVIDELNĚ MEDITUJME 

– každý den si dejme alespoň 5 minut klidné a tiché meditace

19. PRAVIDELNĚ TANČEME 

– pusťme si naši oblíbenou písničku a prostě tančeme

– dostaneme tak z těla emoce skryté v různých částech

20. VYUŽIJME SÍLY ESENCIÁLNÍCH OLEJŮ 

– používejme inhalační tyčinky, difuzéry nebo prostě inhalaci z lahvičky

21. DOSTATEČNĚ HYDRATUJME ORGANISMUS 

– pijme dostatek čisté vody

22. UŽÍVEJME ROSTLINNÉ OLEJE VNITŘNĚ 

– vnitřně si každý den dopřejme kvalitní rakytníkový olej

23. VYUŽIJME SÍLU BYLIN

– používejme v kuchyni dostatek koření a bylin

– pravidelně užívejme bylinné čaje

24. PRAVIDELNĚ POBÝVEJME NA ČERSTVÉM VZDUCHU 

– každý den se vydejme na menší procházku ven na čerstvý vzduch

25. VYHNĚME SE LEPKU, LAKTÓZE A CUKRU 

– pokud můžeme vyživujme se potravinami, které mají pro naše tělo tu nejvyšší hodnotu

26. DOSTEČNĚ PRODÝCHÁVEJME A DÝCHEJME

– hodně a hluboce dýchejme

27. KULTIVUJME ZDRAVÉ VZTAHY 

– věnujme se zdraví vztahů

– buďme ohleduplní

– buďme na sebe milí a hodní

 

Tato situace nás opravdu nutí přemýšlet nad tím, co je v životě důležité a co je tzv. balast. Jak chceme své životy dále vést, co v nich má zůstat a co je nedůležité. Já osobně jsem už díky konfrontaci s rakovinou Terezky dost přemýšlela a dost zakomponovala do svého života mnoho změn co se týče zdraví, ale nikdy není špatné si připomenout, co všechno pro sebe můžeme dělat a často v běhu běžných dní zapomínáme nebo neděláme. Teď máme čas, prostor a žádné výmluvy. Tak o sebe pečujme! 

SLEDUJTE NÁS NA INSTAGRAMU