Lesní Stezkou #18 O kvašení

Lesní Stezkou #18 O kvašení

Další díl o jídle. Moc mě baví dodávat jídlu další dimenzi. Po celý rok si fermentací zeleniny doplňuji potřebné vitamíny na posílení imunity. Je to chutný a zdravý způsob úpravy zeleniny. Kvašení dřív bylo součástí každého naše jídla. 

Velmi doporučuji také knihu od Sandora Katze – Síla přírodní fermentace. 

Autor popisuje, jak na domácí výrobu kysaných mléčných produktů, představuje základní postupy na výrobu sýrů, věnuje se kváskovému pečivu, luštěninám či nastiňuje variabilitu přípravy kysaného zelí i jiné nakládané zeleniny. Mnohdy se během svého vyprávění pozastaví nad tradicemi nejrůznějších světových kultur. V knize nechybějí ani skutečně jednoduché techniky na domácí výrobu piva, vína i octa (spolu s recepty na cider, medovinu i šumivé víno). S téměř stovkou receptů je neobsáhlejší a nejšířeji pojatou knihou o fermentovaných potravinách, která kdy byla publikována.

Objevte léčivou sílu fermentovaných potravin. Síla přírodní fermentace je oslavou přírodního bohatství. Je první kuchařkou, jež do hloubky prozkoumává kulinářské kouzlo kvašených potravin ? zavede vás do jejich rozmanitého světa a nabídne jednoduché recepty na výživná, léčivá a lahodná jídla.

Proč kvasit

Kvašení se odedávna používá ve všech kulturách, které známe. Bez něj bychom neměli jogurt, víno ani kynutý chléb. Celkově se nějakým způsobem fermentace vyrábí třetina všech potravin, které člověk konzumuje. Kvašení je také způsob, jak člověk dokázal potraviny konzervovat tam, kde nebylo možné uchovávat je jinak (mrazem, sušením na slunci). A nakonec kvašení dopomáhá k tomu, aby potraviny byla výživnější a stravitelnější.

Existuje několik druhů kvašení, ale nás zajímá hlavně kvašení mléčné.  Proč? V našich střevech žijí miliardy bakterií, keré dohromady tvoří střevní mikroflóru. Všechny střevní bakterie přitom nejsou jen prospěšné. Ty „dobré“ podporují zdravou imunitu a správné zažívání, ty „špatné“ bakterie působí opačně. Střevní mikroflóru může negativně ovlivnit nevhodná strava, léky (hlavně antibiotika), nemoci, chemické látky v prostředí. Pak je třeba dodat tělu vyšší množství prospěšných bakterií, tedy probiotika. A právě tady vstupují na scénu mléčně kvašené produkty. Jsou totiž plné bakterií mléčného kvašení (lactobacillus a jiné), které fungují právě jako probiotika. Jejich konzumací můžeme podpořit správné fungování naši imunity (60 % imunity totiž sídlí právě ve střevě!). Alergie, sklon z zánětům, odolnost organismu, to všechno může správně fungující střevní mikroflóra ovlivnit. Tvrzení o kvašené zelenině jako o „léku na všechno“ možná opravdu není nijak přehnané…

Krásný poslech Lesní Stezkou #18 O kvašení.

O ČEM JE TATO EPIZODA:

 

  • co všechno kvasím
  • kvašením zvyšujete potenciál zeleniny
  • kde beru inspiraci?
  • kyselá chuť napomáhá zmírnit agresi a naštvání
  • Sandor Katz je snad největší inspirací a přeborníkem v oboru fermentace
  • člověk se naučí být během procesu kvašení trpělivý a musí počkat

Pohodlně se usaďte a poslechněte si tuto epizodu podcastu: